Tele2

Samfälligheten har gruppavtalad bredband och digital-tv som tillhandahålls av Tele2 (tidigare Com Hem).

Problem och felsökning

Om du har problem med TV-bilden kan du prova att starta om digitalboxen, vilket du gör genom att bryta strömmen i 10 sekunder. Om du saknar digitalbox och upplever att bilden är dålig, kontakta Tele2 support.

Om du tycker att Bredbandet går långsamt eller tappat Internetuppkopplingen, prova att starta om bredbandsroutern genom att bryta strömmen i 10 sekunder.

Om problemen kvarstår är det viktigt att du kontaktar Tele2 och felanmäler. Alla problem som anmäls skapar ett statistiskt underlag som styrelsen använder vid framtida utvärderingar av gruppavtalet vi tecknat.

Kablar och infrastruktur relaterad till Internet och TV

Kablarna som förser samfällighetens hushåll med Internet och TV går dels från hus till hus i länga, där en del är dragen via krypgrund och en del via vindar, och dels under marken mellan respektive huslängor.

Enligt gällande serviceavtal är det Tele2 som ansvarar för dessa kablar och tillhörande apparatur och att de fungerar som de ska, men det är enbart under ett antal villkor och däribland att fastighetsägarna inte själva ska ha orsakat skador. Det är därför strängt förbjudet för fastighetsägarna att göra egna ingrepp på ordinarie infrastruktur för Internet och TV, utan vill man göra ändringar ska Tele2 alltid kontaktas.

En risk med egenbyggen är att de görs på fel sätt eller med fel utrustning, vilket kan kortsluta hela eller delar av kabelnätet. Risken är också stor att egenbygget kommer sega ner Internethastigheten i hela egna fastigheten.

För att vara övertydlig så ägs infrastrukturen för Internet och TV i och utanför fastigheterna inte av fastighetsägaren, utan av samfälligheten. Om skador eller kostnader skulle uppstå som kan härledas till ingrepp från fastighetsägare (exempelvis avklippta, skarvade eller egendragna kablar) så är det densamma som blir ersättningsskyldig.